Ankiety, które pozwalają nam określić, jak mocno podobał się serwis naszym klientom, mogą być dla nas bardzo pomocne. Często możemy spotkać się z nimi w hotelach czy szpitalach, gdzie szczególnie zależy nam na komforcie osób w nich przebywających, ale u nas też mogą się sprawdzić. Nie warto jednak sięgać po nie, jeśli wiemy, że zupełnie nie wpłyną one na naszą pracę, jej tempo albo jakość wykonywanych przez nas produktów.
Taka ankieta nie jest w stanie powiedzieć nam o wszystkim
Musisz nastawić się na to, że klient nie zdradzi Ci wszystkiego. Przede wszystkim na jej podstawie nie ustalamy profilu naszego klienta. Wg tego jak radzą specjaliści na stronie biznesowej www.artbiznes.pl, przede wszystkim nie pytamy o wiek, płeć, czy jakiekolwiek upodobania konsumenckie. Zależy nam tylko i wyłącznie na ocenie naszej pracy i tym, co możemy jeszcze ulepszyć. Jeśli badamy naszych klientów, lepiej jest zlecić to firmie zewnętrznej. Dzięki temu nasi klienci nie poczują się niekomfortowo i nie odmówią od razu udziału w badaniu. Pamiętaj też, że takie dane są drażliwe i nie można tak po prostu wyciągać ich od ludzi, bez poinformowania ich, po co nam one są i co się z nimi stanie.
Liczą się pytania, które stawiasz
Pytania muszą być dobrze sformułowane. Jeśli pamiętasz jakąś ankietę, którą wypełniałeś niedawno, na pewno przypominasz sobie, że zawsze do wpisania była jeszcze opcja “inne”. Dzięki temu nasz klient nie czuje, że narzucamy mu odpowiedź. Pozwólmy też naszemu klientowi samodzielnie określać skalę, jaką zastosuje. Nie zamykajmy go we własnych nazwach. I co bardzo ważne, nie narzucajmy mu odpowiedzi. Niech czuje, że nie ciąży na nim żaden obowiązek pochwalenia naszej pracy. W przeciwnym razie badanie będzie nierzetelne i nie dostarczy nam danych, które mogłyby pomóc nam się rozwijać.
Dzięki nim klient czuje, że ma wpływ
Klient lubi czuć się ważny. Dlatego w sklepach podchodzą do nas sprzedawcy i pytają, czy mogą nam jakoś pomóc. Pozwalanie klientowi nas ocenić, dodając, że ich opinia może mocno wpłynąć na sposób, w jaki działamy, miło połechce jego ego i poczuje się doceniony. Jeśli jest zadowolony z naszych usług, zwiększamy w ten sposób szanse na to, że zjawi się u nas ponownie. Ankieta często jest używana tylko po to, żeby klient mógł ochłonąć z negatywnych emocji jeszcze przed wyjściem ze sklepu, dzięki czemu nie będzie miał z nami aż tak złych wspomnień i niekoniecznie wspomni całej rodzinie o naszym beznadziejnym serwisie.