Wpływ na rozwój przemysłu ciężkiego i kondycję transportu międzynarodowego ma wiele różnorodnych czynników. Wśród nich z pewnością wymienić można m.in. sytuację geopolityczną na świecie, która obecnie nie należy do ciekawych. Nie można jej też zaliczyć do stabilnych – a powodem tego pozostaje głównie wciąż istniejący konflikt zbrojny w Ukrainie. Jakie perspektywy czekają współczesny przemysł ciężki? O tym w poniższym wpisie. Zainteresowanych zapraszamy do uważnej lektury!
Wojna w Ukrainie i jej konsekwencje
Napaść Rosji na Ukrainę zainicjowana 24 lutego 2022 roku spowodowała nie tylko początek ogromnego kryzysu humanitarnego, ale wprowadziła również m.in. liczne zmiany geopolityczne. Z pewnością można mówić także o wystąpieniu różnorodnych i nierzadko bardzo poważnych zawirowań przemysłowych i gospodarczych.
Jaki wpływ obecna sytuacja geopolityczna ma np. na rozwój przemysłu ciężkiego? Czy w tym obszarze obserwuje się jakieś zmiany? A jeśli tak, to o jakich zmianach konkretnie mowa?
Zerwane łańcuchy logistyczne
Konflikt zbrojny w Ukrainie spowodował, że zerwane zostały liczne i nieraz bardzo ważne łańcuchy logistyczne, a w związku z tym też znacznie zahamował rozwój przemysłu ciężkiego. Do tego gospodarka światowa i tak była dość osłabiona po ponad dwuletniej epidemii koronawirusa, pełnej niewiadomych, obaw i ograniczeń związanych z wprowadzonymi na całym świecie obostrzeniami.
Ponadto warto też podkreślić, że wciąż istniejący konflikt zbrojny powodować będzie mnóstwo konsekwencji zarówno w skali mikro, mezo, jak i w skali makro.
Poważne kłopoty z produkcją aut
Zerwane łańcuchy logistyczne to również problemy z produkcją pojazdów, destabilizacja dostaw komponentów do fabryk w różnych częściach Europy oraz poza jej terytorium. To także znaczne zagrożenia związane z łańcuchami dostaw wyższego szczebla.
Ma to przełożenie także na sytuację fabryk w Polsce, które odpowiadają za produkcję części do aut takich marek jak Volkswagen czy Fiat. Do tego całkowicie zawieszone zostały także prace w ukraińskich fabrykach zajmujących się montażem Skody Fabii, Superb, Karoq oraz Kodiaq na rynki lokalne.
W Rosji natomiast zaobserwowano pogłębiający się niedobór komponentów powodujących przestoje w produkcji – tu mowa m.in. o marce Hyundai czy o Toyocie, która także wstrzymała produkcję w związku z coraz większymi zakłóceniami w łańcuchach dostaw.
Również w wielu innych krajach z powodu krytycznych braków licznych ważnych komponentów zawieszone zostały prace produkcyjne w branży samochodowej. Taka sytuacja miała miejsce m.in. w Czechach, w Niemczech czy w Wielkiej Brytanii.
Przestoje także w portach
Poty morskie to miejsca, w których odbywa się rozładunek oraz załadunek różnorodnych towarów. Warto podkreślić, że mimo rozwoju wielu gałęzi we współczesnym świecie wciąż ogromną i niesłabnącą wcale popularnością cieszy się transport drogą morską.
W związku z tym też współczesne porty wyposażone są w wiele innowacyjnych urządzeń, znanych z najwyższego poziomu wydajności oraz niezawodności pracy. Tu mowa głównie o różnego rodzaju suwnicach. Bogaty wybór tych urządzeń dźwignicowym o szerokim zastosowaniu znaleźć można w ofercie cenionego producenta w branży – firmy Demag.
Z powodu jednak dość napiętej sytuacji geopolitycznej na świecie mówi się nie tylko o przestojach w fabrykach, ale również o znacznych zakłóceniach w łańcuchach dostaw, jak i o zamykaniu portów czy wprowadzeniu znacznych ograniczeń w trasach tranzytowych w Europie.
W takiej sytuacji nawet najpopularniejsze suwnice procesowe dla przemysłu czy suwnice procesowe do obróbki stali nie są wykorzystywane w optymalnym stopniu. To wszystko zaś niekorzystnie wpływa na rozwój przemysłu ciężkiego i powoduje, że trudno mówić o dobrych perspektywach tego rozwoju.
Jedyne, co pozostaje, to skupić się na maksymalnym wykorzystaniu aktualnie dostępnych możliwości w branży przemysłowej oraz przeczekać ten trudny okres związany z trudną sytuacją geopolityczną świata, z nadzieją na jej poprawę.